Ben jij ondernemer en heb je een compleet LinkedIn profiel? Wanneer heb je die voor het laatst geüpdatet? Als dit al een wat langer geleden is, dan is dit artikel geschikt voor jou! Check je profiel op LinkedIn

Ik merk dat LinkedIn bij MKB-ondernemers nog niet zo populair is. Anders: het wordt nog niet zo veel gebruikt. En dat is erg jammer, want er zijn zo veel zinnige netwerkmogelijkheden op LinkedIn. Als ondernemer kun je niet alleen een bedrijfspagina aanmaken, maar ook netwerken en jezelf profileren op LinkedIn. Deze blog gaat over dat laatste. Want om te beginnen moet je een compleet LinkedIn profiel hebben. Ik heb daarom een aantal basic tips voor je!

Profielfoto

Geen vakantiekiekjes, geen vage foto’s, of ontwijkende blikken. Hier zet je een recente professionele foto van jezelf neer en die ziet er als volgt uit: je draagt zakelijke kleding, er is een neutrale achtergrond en je kijkt in de camera. Een glimlach mag, maar hoeft niet. Zorg voor een open houding (geen armen over elkaar). De profielfoto is klein, dus niet je hele lichaam hoeft erop. Schouders en hoofd zijn voldoende. De eerste stap naar een compleet LinkedIn profiel!

Gegevens

Zorg dat je profiel volledig is ingevuld. LinkedIn helpt je hierbij door iedere keer als je inlogt of je profiel bezoekt lastige vragen te stellen. ‘Welke functie vervulde u bij ….?’. Neem nu eens de tijd om dit in te vullen. Wat je in ieder geval compleet moet hebben is:

  • Contactgegevens: wie ben je en hoe ben je te bereiken
  • Functies: huidige functie en voorgaande functies
  • Linkje naar jouw (bedrijfs)websites
  • Je samenvatting

Tip: zet bij functie niet alleen ‘Eigenaar bedrijf x’ neer. Leg uit wat je werkzaamheden en je motivatie is. Bedenk het volgende: wat maakt jou onderscheidend in deze functie ten opzichte van andere LinkedIn-gebruikers en je concurrenten?

Tip: vul die samenvatting in! Die is zó belangrijk, want daarin leest een prospect wie je bent en wat je doet. Zie het als een ’10 seconden pitch’ voor jezelf. Laat desnoods een professionele tekstschrijver jou hierbij helpen, want dit is het stukje dat je nieuwe klanten kan opleveren. Zorg dus dat de tekst raakt! Erg belangrijk op een compleet LinkedIn profiel.

Aanbevelingen en vaardigheden

Waar ben jij goed in? En wie ken je die weet dat jij daar goed in bent? Op LinkedIn kun je op twee manieren laten zien dat jij ergens goed in bent. Ten eerste kunnen mensen jouw vaardigheden onderschrijven. Dit doen ze door naar jouw profiel te gaan en te scrollen naar het kopje vaardigheden. Hier zetten ze een +1 achter een skill. Tip: doe dit ook op het profiel van een ander. De kans is groot dat ze het terugdoen bij jou.

De andere manier om te laten zien waar je goed in bent is door het vragen van aanbevelingen. Heb je een klus voor een klant gedaan? Vraag dan gerust om een aanbeveling. Je kunt ook via je profiel vragen om een aanbeveling (via het pijltje naast Profiel weergeven als). Check ‘t meteen op LinkedIn

Schikken van onderdelen

Sommige mensen zijn niet zo van het leren in de schoolbanken. Maar geen diploma: dat wil niet zeggen dat je minder kunt bereiken dan iemand met een universitair diploma. Soms is het daarom prettig om je werkzaamheden boven je diploma’s weer te geven op je profiel. Of juist andersom. Op je profielpagina kun je ieder blokje verslepen zodat jouw beste prestaties boven aan je profiel worden weergegeven. Dit doe je via het blauwe dubbele pijltje in ieder blokje. Bekijk het meteen op LinkedIn

Interesses toevoegen

Heb jij weleens iemand een korting gegeven omdat je zo’n leuk gesprek met hem/haar hebt gehad over een gedeelde hobby? We weten allemaal hoe belangrijk de gunfactor is in het zakendoen. Op een LinkedIn-profiel kun je je mooie blauwe ogen inzetten om de gunfactor te activeren, maar je kunt ook je interesses invoeren. Soms is de interesse in wielrennen net de reden dat iemand jou een connectieverzoek stuurt in plaats van de concurrent. Mijn tip: invullen!

Gefeliciteerd! Je hebt nu een compleet LinkedIn profiel. Stort je je nu vol op het netwerken?

PS: heb je hulp nodig bij het compleet maken van je LinkedIn profiel, dan helpt mijn bedrijf je (meer dan) graag! Check: Lees meer over BuzzPartners en waarom we nog geen klant zijn kwijtgeraakt!