BUZZPARTNERS-logo-HR

De doelgroep bepalen voor jouw bedrijf? Stel jezelf deze 5 vragen!

Wat is een doelgroep?

Laten we, voordat we je gaan vertellen hoe je de juiste doelgroep kunt definiëren voor jouw bedrijf, beginnen met de definitie van een doelgroep volgens EconomischWoordenboek.nl: “Onderdeel van bijv. de Nederlandse samenleving waarop (bedrijfs)activiteiten zijn gericht. Bijv. een aantal telecombedrijven richt zich op het jeugdig publiek tot 22 jaar.”

De doelgroep is simpel gezegd dus een specifieke groep mensen waar een bedrijf zich op richt. Het is van groot belang om deze doelgroep goed in beeld te hebben, want de doelgroep vormt de basis voor onder andere de communicatiekanalen die je gaat inzetten en de tone of voice die je gaat gebruiken.

Met deze blog willen we je helpen om jouw doelgroep te bepalen. Heb je al een doelgroep? Dan kan deze blog helpen om te controleren of je huidige doelgroep eigenlijk wel past bij jouw bedrijf.

Is jouw doelgroep specifiek genoeg?

Het is belangrijk om eerst inzichtelijk te maken aan wie je precies jouw producten of diensten aanbiedt. Zijn het particulieren of zakelijke afnemers? En als het zakelijke afnemers zijn, gaat het dan om kleine ondernemers of om grote bedrijven?

En wat heeft jouw keuze voor invloed in de praktijk? Heb je hier bijvoorbeeld wel genoeg capaciteit voor? Vaak willen beginnende ondernemers het liefst hun producten of diensten aan zoveel mogelijk mensen aanbieden. Maar toch is het belangrijk om focus aan te brengen, want: als je niets riskeert, riskeer je alles. Durf dus te kiezen. Jouw bedrijf kan meer bereiken wanneer je een specifieke doelgroep in het vizier hebt. Kijk dus goed naar je doelgroep en je bedrijf en stel jezelf de vraag: is mijn onderneming goed ingericht voor de doelgroep die ik wil gaan bedienen?

Hoe segmenteer je de markt?

Het segmenteren van de markt is een essentieel onderdeel van jouw marketingplan.

Door de markt in kleinere, herkenbare groepen op te delen, kun je gemakkelijker je doelgroep bepalen. Voorbeelden van segmentatiemogelijkheden zijn woonplaats, leeftijd, geslacht en inkomen. Maar je kunt ook veel specifieker segmenteren, bijvoorbeeld: “mensen die in het afgelopen jaar getrouwd zijn” of “eigenaren van honden/katten”.

Let op: het is belangrijk dat het segment dat je hebt gekozen, de doelgroep, wel groot genoeg moet zijn om de investering van een product of dienst te kunnen terugverdienen. Kijk ook naar de diverse verdienmodellen die passen bij het gekozen segment.

Heb je al een klantanalyse gemaakt?

Om meer inzicht te krijgen in je gekozen doelgroep kun je een klantanalyse opstellen. Hiermee kun je erachter komen wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je deze het beste kunt bereiken. Een aantal vragen die je hiervoor minimaal moet beantwoorden zijn:

  • Wat zijn veelvoorkomende eigenschappen van de gekozen doelgroep?
  • Welke behoeftes heeft mijn doelgroep?
  • Welke problemen heeft mijn doelgroep en hoe lost mijn product/dienst deze op?
  • Stellen mijn bestaande klanten mijn product/dienst en bijbehorende service op prijs?
  • In hoeverre zijn mijn bestaande klanten loyaal aan mijn product/dienst?
  • Wie bepaalt er over de aanschaf van mijn product/dienst?

Mocht je de antwoorden op deze vragen zo goed mogelijk willen beantwoorden, kun je hiervoor het beste in gesprek gaan met je huidige- en potentiële klanten. Ook kun je de klantanalyse berusten op trends, ontwikkelingen en cijfers in je branche.

Heb je marktonderzoek gedaan?

Het bepalen van je doelgroep, begint bij het in kaart brengen van de markt. En dat begint weer met een onderzoek naar trends en ontwikkelingen in jouw branche. Een marketingplan opstellen en een marktonderzoek uitvoeren zijn essentieel voor de doelgroepbepaling. Je kunt het marktonderzoek zo breed uitvoeren als je wilt – afhankelijk van hoeveel informatie je wilt verkrijgen.

Het opstellen van een marketingplan en het uitvoeren van een marktonderzoek zijn onmisbare schakels bij het bepalen van de doelgroep. Een marktonderzoek kun je zo groot en uitgebreid maken als je zelf wilt.

Het is belangrijk dat je in ieder geval antwoord krijg op de volgende vragen:

  • Wat is de gemiddelde omzet in de branche?
  • Hoeveel ondernemers zijn er actief in het gebied waar je jouw product wil gaan verkopen/ jouw dienst wil gaan leveren?
  • Hoeveel ondernemers zijn er door de jaren heen gestart en gestopt met hun bedrijf?
  • Wie zijn voor mij de belangrijkste concurrenten?
  • Welke trends en ontwikkelingen spelen er in de branche?

Heb je persona’s ontwikkeld?

Voor veel beginnende ondernemers is het waarschijnlijk een vrij onbekend woord. Wat is een persona nou eigenlijk? Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een afnemer van jouw product of dienst. Met behulp van persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen.

Zo verzin je voor deze persona’s o.a. namen, leeftijden, interesses, hobby’s, een baan, wensen en problemen. Hoe ziet hun leven er uit, wat doen ze in het dagelijks leven?

Deze persona’s vormen de basis voor alle beslissingen die je in het vervolg gaat maken. Stel jezelf altijd de vraag: zal mijn persona hier blij van worden? Wat zouden mijn persona’s hiervan vinden?

Handig: vraag een aantal klanten om jouw persona’s te checken. Herkennen zij zichzelf hierin? Zo ja, dan heb je de persona’s goed vormgegeven.

 

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel