Ben jij ondernemer en nieuw in de wereld van Social Media? Met een Facebook voor bedrijven kun je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid aanzienlijk verbeteren en een goede band opbouwen met je volgers. Dat zijn dus je huidige klanten en je potentiele klanten.

Geen idee hoe je aan de slag gaat met een eigen bedrijfspagina op Facebook? Ik help je er graag bij. Hieronder ontdek vertel ik je:

wat een Facebook bedrijfspagina is
hoe je een Facebook pagina aanmaakt
en ik geef je 11 handige tips om je pagina zo goed mogelijk in te richten!

Facebook voor bedrijven
Een Facebook bedrijfspagina vertegenwoordigt je bedrijf, merk of product op Facebook. Iedere Facebook gebruiker kan fan (een volger of liker is hetzelfde) worden van je pagina/bedrijf op Facebook en zo jouw updates in de vorm van berichten in zijn of haar nieuwsoverzicht ontvangen.

Met een Facebook pagina kun je:

  • Aankondigingen doen (nieuw product, nieuwe dienst, nieuwe medewerkers, etc.)
  • Verslagen plaatsen (events, wist-je-datjes)
  • Promoties, specials en berichten delen
  • Je bedrijf promoten en daarmee naamsbekendheid creëren
  • Praten met klanten (door berichten uit te zenden of binnekomende berichten te beantwoorden)
  • De breinpositie van jouw bedrijf bij je klanten te versterken (lees: ze zullen vaker aan je denken)
  • De betrokkenheid van je fans en (potentiële) klanten analyseren met Facebook paginastatistieken
  • Evenementen organiseren

Kortom: een Facebook voor bedrijven is een hartstikke interessante tool voor je bedrijf.

Let op: Er is een verschil tussen Facebook profielen, pagina’s en groepen. Volgens het beleid van Facebook mag enkel een pagina je bedrijf officieel vertegenwoordigen. Begin dus niet als bedrijf met een ‘vriendenpagina’ want je loopt het risico geblokkeerd te worden door Facebook. En dat heb ik meerdere malen meegemaakt, dat bedrijven niet meer bij hun vriendenpagina konden komen en daardoor helemaal opnieuw moesten beginnen. Bovendien bieden pagina’s unieke tools voor bedrijven

Hoe kun je een Facebook bedrijfspagina aanmaken?
Heb je nog geen pagina voor je bedrijf op Facebook? Via deze stappen kun je makkelijk een eigen Facebook voor bedrijven bedrijfspagina aanmaken: Lees hiervoor mijn aparte blog.

Let op: Enkel officiële vertegenwoordigers mogen een Facebook bedrijfspagina aanmaken voor een merk, bedrijf, organisatie of bekend persoon.

Facebook voor bedrijven: 10 handige tips.
Als je een Facebook bedrijfspagina hebt, kun je de tips hieronder gebruiken om ze verder uit te bouwen. Aan de slag!

1. Maak een gebruikersnaam aan voor je pagina.
Uiteraard moet je de naam van je bedrijf opgeven als je een bedrijfspagina aanmaakt, maar je kunt je pagina daarna ook een “gebruikersnaam” meegegeven.

Zo’n gebruikersnaam heeft 2 grote voordelen:

Mensen kunnen je pagina sneller en makkelijker vinden in de zoekfunctie van Facebook.
Pagina’s met gebruikersnamen kunnen ook gepersonaliseerde URL’s maken. Daardoor kunnen mensen je bedrijf snel opzoeken, delen of contacteren. (De URL van je pagina bestaat standaard uit een reeks willekeurige cijfers wat niet handig is)
Ontdek hier hoe je de gebruikersnaam van je pagina kunt wijzigen.

Let op: Je kunt de gebruikersnaam van je bedrijfspagina enkel wijzigen als je beheerder bent van die pagina.

2. Voeg een goede profiel- en omslagfoto toe.
Voeg een herkenbare “profielfoto” toe aan je Facebook bedrijfspagina die aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Je bedrijfslogo, bijvoorbeeld. Die profielfoto verschijnt bovenaan je bedrijfspagina, naast al je updates en reacties en in de zoekresultaten van Facebook. Belangrijk dus!

Voeg daarnaast ook een goedeomslagfoto toe aan je pagina. Kies een originele en uitnodigende afbeelding die je bedrijf en pagina goed vertegenwoordigt, bijvoorbeeld een foto van mensen die je product gebruiken, of je team.

Let op: Hou steeds rekening met de afmetingen die Facebook hanteert voor profielfoto’s en omslagfoto’s. Zo kom je niet voor verrassingen te staan! Uiteraard kan BuzzPartners je daarmee helpen.

Tip: Geef je profiel- en omslagfoto ook steeds een relevante beschrijving. In die beschrijving kun je bijvoorbeeld ook een link naar je website verwerken! Dit is iets wat wij voor iedere opdrachtgever telkens doen, het genereert daardoor extra bezoek naar de website. Belangrijk!

3. Optimaliseer je Facebook Pagina-informatie.
De informatiesectie van je bedrijfspagina is – net als de ‘Over ons’-pagina van je website – één van de eerste plekken die mensen bekijken als ze je pagina bezoeken.

Vul je Facebook Pagina-informatie dan ook zo volledig mogelijk aan, en schrijf op een aantrekkelijke wijze. Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten:

– Waar je voor staat
– Wat je verkoop
– En hoe mensen contact met je bedrijf kunnen opnemen
Let op: Vergeet zeker niet om de Facebook korte beschrijving, je contactgegevens en link naar je website aan te vullen! Die info verschijnt steeds in een kleine preview onder je profielfoto.

4. Wees zeer ontvankelijk voor berichten.
Facebook houdt bij hoe snel je reageert op privéberichten van bezoekers. Reageer je erg snel en consistent? Dan beloont Facebook je met een groene badge: de badge: Zeer ontvankelijk voor berichten. Dat maakt Facebook voor bedrijven extra intressant, want het stimuleert mensen contact met jouw bedrijf op te nemen.

Zo’n badge oogt lekker klantvriendelijk. Probeer ze dus zeker te bemachtigen! Om de badge te krijgen, moet je pagina 7 opeenvolgende dagen:

Een reactiepercentage van 90% halen.
Een reactietijd van 15 minuten halen.

Hulp nodig?

Vraag de specialisten van BuzzPartners om hulp! Zij kunnen jouw zeker helpen.

5. Voeg mijlpalen toe aan je pagina.
Mijlpalen zijn speciale paginaberichten waarmee je belangrijke gebeurtenissen en evenementen in de verf kunt zetten. Awards, product launches, enz.

Mijlpalen krijgen een prominente plaats in het nieuwsoverzicht van bezoekers en worden getoond in een aparte tab bij je Pagina-informatie. Samen geven ze een mooi overzicht van je bedrijfsgeschiedenis en verwezenlijkingen.

Waar wacht je nog op? Maak je eerste mijlpaal aan via deze stappen! Geen zorgen, je kunt ook nog gebeurtenissen toevoegen die al even achter de rug zijn!

6. Kies een passende Call-To-Action knop.
Voeg op je bedrijfspagina zeker ook een Call-To-Action knop toe. Dat is een eenvoudige knop die bezoekers aanspoort tot een bepaalde actie. Enkele opties zijn:

– Nu boeken
– Nu bellen
– Contact met ons opnemen
– Bericht versturen
– Shoppen
– Registreren
– E-mail sture
– Meer informatie

Hoe voeg ik een actieknop toe aan mijn facebook pagina?

7. Personaliseer je tabbladen.
Als je een Facebook bedrijfspagina aanmaakt, dan worden er automatisch tabbladen toegevoegd aan je pagina: Startpagina, Info, Foto’s en Video’s bijvoorbeeld.

Tabbladen worden links onder je profielfoto weergegeven. Bezoekers kunnen ze aanklikken om bepaalde delen van je pagina te bekijken, zoals je pagina-informatie, recensies en foto’s.

Naast de standaard tabbladen, kun je je pagina echter ook nog verder personaliseren met talloze extra functionaliteiten:

– Restaurants kunnen een tab met een reservatiesysteem toevoegen.
– Hotels kunnen een tab met TripAdvisor Reviews toevoegen.
– Bedrijven kunnen een tab met vacatures toevoegen.
– Kledingwinkels kunnen hun Instagram en Pinterest feed toevoegen.

8. Publiceer unieke en waardevolle content.
Met de tips hierboven richt je je pagina in als een echte pro, maar om echt succes te hebben moet je ook interessante, nuttige en relevante berichten publiceren.

Bied je volgers een meerwaarde:

– Post enkel kwalitatieve berichten (kwaliteit boven kwantiteit).
– Post verschillende soorten content: artikelen, quotes, infographics, enz.
– Publiceer eigen content (bijvoorbeeld blogberichten), aangevuld met content van anderen.
– Voeg steeds mooie foto’s toe aan je berichten: foto’s, video’s, enz.
– Voeg een catchy beschrijving toe aan je berichten, die uitnodigd om te reageren.
– Post consistent en frequent.
– Post wanneer je volgers online zijn.

Met berichten op Facebook kun je duizenden mensen bereiken. Tenminste: als je regelmatig aantrekkelijke en relevante berichten plaatst. Veel ondernemers hebben moeite om regelmatig nieuwe en aantrekkelijke berichten te verzinnen en te plaatsen, of hebben daar geen simpelweg tijd voor. Wij kunnen dit ook voor je overnemen, dus neem contact op met ons op.

9. Promotie

Door adverteren kan je jouw beste paginaberichten makkelijk promoten en ook andere Facebook advertenties inzetten om je ‘fanbase‘ (het aantal volgers / likers), netwerk en klantrelaties uit te bouwen.

Verder is Facebook een ideaal advertentieplatform als je snel zichtbaarheid, naamsbekendheid en social proof rond je bedrijf, producten en diensten wil creëren.

Met Facebook advertenties maak je mensen bewust van je bedrijf en producten en haal je ze met calls-to-action naar je website, zelfs als ze niet noodzakelijk op zoek zijn naar je producten of diensten.

Experimenteer dus zeker met Facebook ads!

10. Facebook voor bedrijven geeft je veel informatie: volg je bedrijfspagina met Facebook Insights
Meet, analyseer en optimaliseer je Facebook pagina met Facebook Insights. Dat zijn handige statistieken over de prestaties van je berichten en van je pagina:

– Acties van bezoekers
– Weergaven
– Vind-ik-leuks
– Bereik
– Betrokkenheid (= het aantal reacties)

Voor ieder bericht dat je post kun je bijvoorbeeld het bereik en de betrokkenheid bekijken. Zo kun je dus nagaan welke berichten goed scoren en welke niet!

Succes met de het inzetten van Facebook voor bedrijven. Het is belangrijk om dit op de juiste manier te doen, het is immers het visitekaartje van jouw bedrijf. Uiteraard kunnen wij dit ook voor jouw bedrijf verzorgen, scheelt je nog eens tijd ook, neem daarom contact op en maak een afspraak met ons bedrijf om jouw social media te perfectioneren.