BUZZPARTNERS-logo-HR

Facebook effectief inzetten voor jouw bedrijf? Dat doe je zo!

5 tips om Facebook effectief in te zetten voor jouw bedrijf
Facebook is al jaren hét social media platform. Niet alleen voor personen, maar ook zeker voor bedrijven. Het is namelijk een goed online platform om jouw bedrijf zichtbaarder te maken onder jouw doelgroep en hiermee meer naamsbekendheid te genereren. Toch vinden mensen het vaak lastig om aan de slag te gaan met Facebook voor hun bedrijf. Het is namelijk echt anders dan wanneer je Facebook voor persoonlijke doeleinden gebruikt. BuzzPartners helpt je graag op weg: wij geven 5 tips waar je vandaag al mee aan de slag kunt om Facebook effectief in te zetten voor jouw bedrijf.

#1 Gebruik altijd een foto of video bij je bericht

Berichten met een foto of video krijgen altijd meer weergaven dan wanneer je geen visual toevoegt bij je bericht. Zorg er wel voor dat je een relevante, aansprekende foto of video kiest. Over de foto’s: uit ervaring weten wij dat een zelfgemaakte foto of video vaak meer interactie oplevert dan een zogenoemde stockfoto of -video. Daarbij genereren foto’s en video’s met mensen erop bijna altijd meer likes en reacties dan foto’s of video’s zonder mensen.

#2 Zorg voor korte, krachtige teksten

Volgens verschillende onderzoeken ligt de ideale lengte van een Facebook bericht tussen de 40 en 80 tekens. Wij denken dat dit wel wat langer mag zijn, alleen dan moet de informatie wel echt relevant zijn. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer je een bijzonder verhaal deelt. Daarbij adviseren we om de belangrijkste informatie/ de kern van de boodschap aan het begin van je bericht te plaatsen. Facebook breekt een bericht namelijk na ongeveer 400 tekens af met de ‘meer lezen’-link. Je wilt natuurlijk dat de Facebookgebruiker deze belangrijke informatie niet over het hoofd ziet.

#3 Creëer engagement

Engagement klinkt misschien als een duur woord, maar het houdt eigenlijk in dat je ervoor zorgt dat Facebookgebruikers zich betrokken voelen bij jouw content. Dit laten zij zien door een like of reactie op het bericht te geven of door het bericht van jouw bedrijf te delen. Engagement kun je op verschillende manieren creëren: stel bijvoorbeeld een vraag, geef een tip of vraag je volgers om hulp. Deel dus niet alleen maar berichten over het aanbod van jouw bedrijf, want daar zijn Facebookgebruikers vaak snel ‘klaar’ mee. Hierdoor zal het bereik en van jouw pagina snel dalen. Probeer dus lekker te variëren voor optimale engagement.

#4 Reageer op berichten

Als je bovenstaande tips hebt opgevolgd en eenmaal een goed bericht hebt geplaatst op jouw Facebookpagina, zullen hier gegarandeerd reacties op binnenkomen. Het is belangrijk dat je namens jouw bedrijf ook weer reageert op deze reacties. Zo merkt de volger dat jij als bedrijf ook aandacht en interesse hebt voor zijn mening. Reageer op een persoonlijke en ‘menselijke’ manier. Reageren met een knipoog mag ook, maar maak het daarbij niet te gek. De reactie moet wel relevant zijn.

#5 Geef je berichten een boost

Wanneer je een bericht plaatst op jouw tijdlijn bereik je organisch helaas niet zo veel mensen dan wanneer je jouw bericht betaald promoot. Wil je dus extra veel aandacht voor een bepaald bericht? Promoot ‘m dan! Hiermee kun je ook nog eens gericht jouw doelgroep bereiken. Je kunt namelijk zelf bepalen wie jouw bericht te zien krijgen. Bijvoorbeeld mensen tussen de 25 en 40 jaar, alleen mannen, vrouwen of toch allebei, uit welke regio zij moeten komen en welke interesses zij moeten hebben. Handig wanneer je écht wat belangrijks hebt te melden.

We hopen dat je met deze tips aan de slag kunt om Facebook effectief in te zetten voor jouw bedrijf. Hulp nodig? We helpen je graag verder.

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel