Instagram is hard op weg om een van de populairste Social Media kanalen te worden. Bij BuzzPartners verwachten we dat Instagram in 2017 groter zal zijn dan Twitter. Instagram wordt door steeds meer mensen en (ook) bedrijven gebruikt. Instagram uitbesteden voor jouw bedrijf is een goede keuze als je doeltreffend en professioneel actief wilt zijn.

Omdat niet iedereen weet wat Instagram nu exact inhoudt, leg ik het hieronder graag nog even uit.

Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal netwerk dat eigendom is van Facebook, maar als zelfstandig netwerk wordt geleid. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om advertenties te plaatsen gekoppeld aan Facebook.

Na het aanmaken van een gratis account, deel je op Instagram vierkante foto’s of filmpjes met je vrienden en de rest van de wereld. De connectie die gebruikers onderling hebben is te vergelijk met Twitter. Gebruikers van Instagram hoeven elkaar geen vriendschapsverzoeken te sturen, maar kunnen elkaar volgen net zoals dat ook op Twitter.

Op Instagram kun je foto’s en filmpjes plaatsen, die je heel eenvoudig kunt voorzien van een filter, waardoor ze ineens een heel andere uitstraling krijgen. Er zijn standaard een groot aantal filters ingebouwd in de Instagram app.

Wat heb je nodig voor Instagram?

Instagram werkt via mobiele apparaten zoals smartphones, tablets en de iPod Touch.

Het enige wat je moet doen om Instagram te kunnen gebruiken is de app downloaden via de App Store of Google Play. Hierna kun je eenvoudig inloggen met je Facebook-account of een account aanmaken op Instagram zelf.

Op een computer of laptop is Instagram ook te gebruiken, maar dan zijn de functies die je kunt gebruiken beperkt.

Hoe werkt Instagram?

Instagram is heel eenvoudig in gebruik. De vijf basisknoppen in de Instagram app zijn:

  • Home (het huisje): Hier zie je alle foto’s van mensen en bedrijven die jij volgt. In dit overzicht kun je ook snel een foto leuk vinden of erop reageren.
  • Verkennen (de loep): Op deze pagina toont Instagram willekeurige foto’s en filmpjes die recent zijn toegevoegd. Je kunt hier ook snel zoeken middels een hashtag, of locatie.
  • Foto maken (de camera): Hier kun je een foto of filmpje plaatsen op Instagram. Je kunt een nieuwe foto maken of kiezen voor een foto die al op je mobiele apparaat staat. In een aantal vervolgstappen kies je vervolgens een filter die je over je foto plaatst, kun je een tekst en locatie bij je foto plaatsen en personen in je foto ‘taggen’.
  • Interactie/volgen (het hartje): Hier kun je zien wie er heeft gereageerd op jouw foto’s, maar ook op welke foto’s ze nog meer op hebben gereageerd.
  • Profiel (het visitekaartje): Hier kun je jouw profiel en jouw foto’s op Instagram bekijken en bewerken.

Wie ziet de foto’s die ik plaats?

Op jouw profiel kun je instellen of de foto’s wel of niet privé moeten zijn. Als je profiel op ‘niet privé’ staat kan iedereen jouw foto’s zien. Bij een privé-profiel kunnen alleen jouw volgers de foto’s zien. Degenen die jou willen volgen kunnen dan een verzoek indienen. Jij moet dan eerst die aanvraag goedkeuren voordat ze jouw foto’s kunnen bekijken.

Tijdens het Instagram uitvoeren voor jouw bedrijf zet BuzzPartners alle instellingen optimaal.

Wat kunnen bedrijven met Instagram?

Instagram is uitstekend geschikt als marketingtool voor bedrijven met een visueel product en/of met een fysieke locatie. Veel van dergelijke bedrijven willen Instagram uitbesteden. Het is ook handig Instagram uitbesteden voor jouw bedrijf.

Instagram biedt gebruikers de mogelijkheid om plaatsen in foto’s te ‘geotaggen’, waarbij jouw foto op Instagram wordt voorzien van een GPS-coördinaat. Hiermee wordt jouw foto niet alleen op een Instagram landkaart geplaatst, maar kunnen Instagram gebruikers ook foto’s bekijken die op dezelfde locatie zijn genomen. Daarnaast vinden veel Instagram gebruikers het leuk om op locaties ‘in te checken’ door geotags toe te voegen aan de foto’s die ze op Instagram plaatsen en zo aan hun Instagram vrienden te laten zien waar ze zijn. Dit komt veel voor bij vliegvelden, in restaurants en bij bezienswaardigheden. Voor bedrijven is het belangrijk om te weten dat de locatie waar in 2015 het meest op werd ‘ingecheckt’ een winkelcentrum was.

Afspraak maken