Facebook legt in 2018 meer de nadruk op berichten van vrienden en familie. Berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties krijgen voorrang in de tijdlijn. Een grote uitdaging dus voor ondernemers om berichten van hun zakelijke Facebookpagina toch goed onder de aandacht te krijgen. Tijd voor een nieuw social media plan anno 2018 en wij van Social media bureau Buzzpartners helpen jou daarbij!

Social Media gebruik Nederland

Het Social Media gebruik in Nederland is nog steeds groeiende en voor bedrijven is het daarom heel aantrekkelijk om daar op actief te zijn. Want daar bevindt de doelgroep zich ook! Maar meer dan ooit hebben bedrijven hulp nodig van social media marketeers. Want wist je dat elke keer als je Facebook opent er gemiddeld 175 berichten van bedrijven klaar staan, die allemaal een plekje willen op jouw tijdlijn?

Terwijl een ondernemer dagelijks bezig is met het runnen van zijn bedrijf is een social media marketeer dagelijks bezig met social media marketing. Een goede social media marketeer is dan ook op de hoogte van alle actuele social media trends en wellicht nog belangrijker, de do’s en dont’s.

Content is king 300x225 - Een nieuw jaar, een nieuw social media plan

Unieke content

Social Media Marketing is uitgegroeid tot een hele specifieke expertise. Voorheen dacht iedereen het te kunnen en hier en daar werden er ook succesjes geboekt. Maar de tijd is aangebroken dat een groot bereik niet vanzelfsprekend meer is. Je zal steeds creatievere, unieke content moeten posten die oproept tot een actie van je doelgroep op meer mensen te bereiken.

Directe Interactie

Alleen als jouw bericht zorgt voor directe interactie met je publiek beloont Facebook je door je bericht meer te tonen. En dit vergt meer aandacht en tijd dan voorheen waar je als ondernemer niet op zit te wachten. Ten eerste heb je een goed social media plan nodig. Ga nou niet meteen Googelen op voorbeeld social media plan, want het meeste wat je zult vinden is voor jou niet van toepassing of inmiddels achterhaald. Om je te helpen geven we je hieronder een paar tips:

Tips social media plan

1: Social Media plan: formuleer jouw doelstellingen

Begin altijd bij het begin: wat wil je bereiken met jouw bedrijf? Formuleer in de eerste stap jouw bedrijfsdoelstellingen zodat je basis hiervan jouw marketingdoelstellingen in stap 2 kunt formuleren. Zowel de bedrijfsdoelstellingen als de marketingdoelstellingen formuleer je voor minimaal 1 jaar en maximaal 5 jaar. Tip: formuleer je doelstellingen aan de hand van het SMART principe. Maak je doelstellingen Specifiek, Meetbaar, Acceptapel, Relevant & Tijdgebonden. Fout: ik wil meer opdrachten hebben. Goed: ik wil de komende 12 maanden 15% meer opdrachten hebben dan de afgelopen 12 maanden. Voorbeelden van doelstellingen zijn: gericht contact leggen met je doelgroep, genereren van hoogwaardige leads, de autoriteit worden in je niche markt, verbeteren van je klant service, vergroten van je merk bekendheid.

2: Formuleer je marketingdoelstellingen

Nu je de doelstellingen hebt geformuleerd, formuleer je de marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf. Vraag je hierbij het volgende af: welke marketingdoelstellingen helpen mij om mijn bedrijfsdoelstellingen te halen? Deze marketingdoelstellingen zijn een belangrijk onderdeel voor je Social Media plan.

Stap 3: Passen Social Media bij jouw doelstellingen?

Nooit doen-om-het-doen! Voordat jouw bedrijf actief wordt op Social Media is het belangrijk om te achterhalen of de doelgroep(en) van jouw bedrijf zich op Social Media bevinden en de actieve aanwezigheid van jouw bedrijf zullen waarderen. In de meeste gevallen zal het antwoord op beide vragen ‘ja’ zijn, in sommige gevallen niet. Omschrijf daarom elke marketingdoelgroep voor jouw bedrijf als volgt: waartoe wil je de doelgroep bewegen of inspireren door de inzet van Social Media? Wie is de doelgroep? Op welke Social Media kanalen bevindt de doelgroep zich? Hoe gedraagt de doelgroep zich op Social Media? Wat is de tone-of-voice (communicatietoon) van jouw doelgroep? Besteed daarnaast ook aandacht en tijd om te ontdekken waarom de doelgroep deze Social Media kanalen gebruikt, en op welke wijze. Op basis van alle uitkomsten maak je de keuze om wel of geen Social Media kanalen in te zetten als marketinginstrument.

Stap 4: Formuleer de aanpak

Na je onderzoeksfase in de eerste drie stappen begin je nu pas echt met het schrijven van jouw Social Media plan. Begin met het formuleren van Social Media doelstellingen: doe dit op basis van de marketing doelstellingen en bedrijfsdoelstellingen uit stap 1 en 2. Omschrijf welke toegevoegde waarde jouw bedrijf gaat bijdragen aan de doelgroep(en) op Social Media. Bepaal ook hoe je deze waarde gaat leveren aan jouw doelgroep die (nog) geen Social Media gebruiken. Immers: ook deze personen wil je bereiken! Geef aan in je Social Media plan hoe je de waarde gaat realiseren bij jouw doelgroep binnen de SMART periode (binnen de gestelde termijn) uit stap 1.

Stap 5: Maak je plan van aanpak!

Bepaal per Social Media kanaal dat je voor je bedrijf gaat inzetten welke (voor de doelgroepen) interessante berichten je kunt plaatsen, de frequentie van de te plaatsen berichten en de communicatietoon (tone-of-voice) waarmee je dit gaat doen. Bepaal ook de verhoudingen in het aantal tekstuele berichten, afbeeldingen, video’s & links. Het is verstandig om voor inspiratieloze tijden een zogenaame contentkalender te maken. In zo’n contentkalender geef je van te voren aan waarover je in een bepaalde maand gaat communiceren en waar je tijdens eventuele minder inspirerende periodes inspiratie kunt opdoen.

Stap 6: Aan de slag!

Nadat je jouw Social Media plan hebt geschreven, begint het ‘echte werk’ pas: de uitvoering. Tijdens het uitvoeren van het plan van aanpak is het belangrijk het Social Media plan tijdig indien nodig bij te schaven. Maar: trek niet te snel conclusies! Rome is niet in een dag gebouwd, en het Social Media succes voor jouw bedrijf is waarschijnlijk ook niet op de korte termijn haalbaar. Tip: richt je op de kwaliteit van jouw publiek in plaats van de kwantiteit.

Stap 7: Analyseren & verbeteren

Zit je nog op de juiste route? Voor de analyse van de resultaten zijn de Social Media doelstellingen zoals je hebt geformuleerd bij stap 4 het uitgangspunt. Voor een goede analyse kun je het best gebruik maken van ‘Key Perfomance Indicators’ (KPI’s), oftewel prestatie-indicatoren.

Hulp nodig bij jou Social Media plan? BuzzPartners helpt je graag!

 

Nieuwste ontwikkelingen

Terwijl ik deze blog schrijf word ik gebeld door onze vaste contactpersoon bij Facebook. Chrystel neemt regelmatig contact op met professionele social media bureaus om ze te ondersteunen. Ze brengt me helemaal weer up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram en deelt stiekem nog wat tips voor nog betere content. Maar die hou ik nog heel even voor mezelf. Als ik ze heb getest kom ik erop terug in een volgende blog.

Kun je niet wachten op de volgende tips en wil je zo snel mogelijk starten met succesvolle social media marketing voor jouw bedrijf? Maak dan snel een vrijblijvende afspraak.

Lees ook onze eerdere blogpost over:
Facebook voor Bedrijven en zakelijke Facebook pagina aanmaken.