Hoera! Bijna: Social Media met de feestdagen. Het is weer (bijna) kerst! Het zal je niet ontgaan zijn. Winkelcentra hangen weer vol met kerstlampjes, en de hele dag hoor je kerstliedjes op de radio. Voor veel bedrijven zijn de feestdagen dé dagen van het jaar waarin het allemaal moet gebeuren. Maandenlang wordt ernaar toegeleefd en worden de beste aanbiedingen en acties bedacht.

Met enkel advertenties via de krant ben je er echter in deze tijd niet meer. Social Media zijn een groter onderdeel van de marketingmix dan ooit tevoren. Daarom heb ik hieronder een paar ideeën om het beste uit je zakelijke Social Media te halen in Social Media met de feestdagen.

Creëer betrokkenheid

Leef samen met de volgers van jouw zakelijke Social Media kanalen toe naar de feestdagen. Plaats bijvoorbeeld 14 dagen lang iedere dag een product op Social Media. Het hoofddoel is natuurlijk dat mensen het product bij je kopen, maar je creëert ook betrokkenheid. Mensen doen inspiratie op voor hun eigen cadeaus via het Social Media kanaal van jouw bedrijf. Wij hebben de ervaring dat winacties hiervoor goed werken. Iedere dag kunnen de volgers van jouw bedrijf iets winnen als ze betrokken blijven bij de 14-daagse Social Media met de feestdagen.

Geef je Social Media kanalen een kerst uitstraling

Zorg dat jouw pagina je (potentiële) klanten het ultieme kerstgevoel geeft. Laat zien dat jouw bedrijf al helemaal voorbereid is op de feestdagen door bijvoorbeeld je logo en omslagfoto te veranderen. Er zijn genoeg handige tools te vinden op het internet waarmee je bijvoorbeeld je bedrijfslogo een kersttintje kunt geven. Let er wel op dat natuurlijk nog wel duidelijk moet zijn dat volgers zich op jouw Social kanaal bevinden, dus: je logo moet herkenbaar in beeld blijven! Maar: je mag ‘t best iets feestelijker maken tijdens Social Media met de feestdagen. Gebruik bijvoorbeeld Content Creator

Laat je volgers een verlanglijstje maken

Interactie (zoals ‘vind ik leuks’ en/of reacties) op Social Media is zoals altijd heel belangrijk. Mensen kunnen elkaar inspireren voor cadeaus en zelf zie je wat mensen leuk vinden. Dit doe je natuurlijk wel met de producten van jouw bedrijf. Verder kun je je volgers hun verlanglijstje laten winnen. Hierdoor creëer je nog meer activiteit op je pagina en leef je samen met je volgers naar de feestdagen toe tijdens Social Media met de feestdagen.

Maak een speciale #hashtag

Mensen samenbrengen. Dat is toch waar kerst om gaat? In deze tijd doe je dit door middel van een #hashtag. Maak een leuke kerst-hashtag waarin mensen hun ervaringen en/of tips met kerst kunnen delen met elkaar. Hierdoor doet jouw bedrijf gegarandeerd inspiratie op. Hoe leuker je hashtag, hoe meer bereik deze krijgt. En: je laat zien dat jouw bedrijf actief met de feestdagen bezig is. Check voor inspiratie op #MacysBelieve

Wees creatief

Met deze voorbeelden kun je wellicht zelf ook nog creatieve dingen verzinnen. Waar het allemaal om te doen is dat je samen met de volgers en likers van jouw bedrijf naar de feestdagen toeleeft. Zorg ervoor dat ze zich betrokken voelen, wees creatief. En als jouw bedrijf dan met zo’n spetterende Social Media tijdens de feestdagen campagne afsluit, geeft dat ook weer goede moed voor een frisse start in het nieuwe jaar.

En: als je hulp nodig hebt, (ook tijdens andere dagen) dan helpt mijn bedrijf je (meer dan) graag! Check: Lees meer over BuzzPartners en waarom we nog geen klant zijn kwijtgeraakt!