Vind je het net als veel ondernemers lastig om een Social Media tekst schrijven? Is het je trouwens ook wel eens opgevallen dat bij nagenoeg iedere bericht wat je in je Facebook-tijdlijn voorbij ziet komen een foto staat? Zeker als de post van een bedrijf komt. Waarom is dat eigenlijk? Ik geef je het antwoord: omdat een post zonder foto of video vaak een laag bereik en weinig interactie, zoals ‘vind ik leuks’ en/of reacties, oplevert. Bij BuzzPartners weten we echter dat de tekst die bij de foto staat minstens zo belangrijk is.

Tekst is een belangrijk onderdeel van een post. Voor mij is tekst een aanvulling op de foto, video of link, waarin ik duidelijk probeer te maken wat ik van de volgers wil. Dit kan zijn dat ze op de link klikken, de video bekijken, of reageren op een vraag. Maar ook dat ik de volgers wil laten lachen of aan het denken wil zetten.

 

De lengte van je bericht op Facebook

De lengte van een bericht op Facebook is erg belangrijk. De aandachtsspanne van de mens is de laatste jaren behoorlijk korter geworden. Ik merk dat ik mijn eigen tijdlijn op Facebook meer scan dan lees. Een post met veel tekst sla ik vaak over. Geldt dit ook voor jou? Als een bericht kort is, nemen we wel de moeite om het te lezen. Houd hiermee rekening met Social Media tekst schrijven. Meer weten over content marketing? Klik dan hier.

Enkele jaren geleden las ik ergens dat de ideale lengte van een Facebookpost 140 tekens is. In deze blog wilde ik hier graag een bron bij noemen, maar tot mijn verbazing wijzen recentere onderzoeken uit dat de ideale Facebookpost tegenwoordig nog maar 40 tekens lang is. (Een post van 40 tekens zorgt voor 86% meer interactie dan een langer bericht.) Je hebt dus nog maar 40 tekens waarin je je volgers kunt vertellen wat je kwijt wilt om hen aan te zetten tot actie.

Dus: wees creatief met tekst tijdens Social Media tekst schrijven

Een van de grootste valkuilen van bedrijven op Social Media is dat ze alleen maar willen verkopen. Uit ervaring weet ik dat eindeloos je producten en aanbiedingen op Facebook delen geen, of de verkeerde, aandacht genereert. Ondernemers moeten dus op zoek naar andere manieren om bij de klant onder de aandacht te komen tijdens Social Media tekst schrijven. Ik ga ervan uit dat een goede relatie met de klant de gunfactor bevordert. Vinden mensen je aardig, dan kopen ze bij jou. Voor onze opdrachtgevers proberen wij de bedrijfspagina zo leuk en waardevol mogelijk te maken, met af en toe een post van een product.

En leuk zijn met tekst kan absoluut, bijvoorbeeld met woordgrapjes. We hebben allemaal weleens een melige bui met onze collega’s, waarin we per ongeluk op (flauwe) woordgrapjes komen. Heb je weer zo’n bui? Kijk dan of je hier ook iets mee kunt tijdens Social Media tekst schrijven. Maak er een tekening bij, of zoek een foto, en kijk of jullie Facebook volgers er ook om kunnen lachen.

En: deel je kennis

Wij werken hoofdzakelijk voor B2C-bedrijven, maar zeker ook voor B2B opdrachtgevers. Deze ondernemers hebben veel minder om te laten zien op Social Media dan bijvoorbeeld een kledingwinkel. Hun business is namelijk vaak intellectueel: advies aan bedrijven, systemen, ondersteunende producten/diensten. De informatie die zij kunnen delen op Social Media is dan ook vaak kennis, oftewel tekst. Door kennis te delen op Social, laat je je volgers zien dat je competent bent en dat je bereid bent om mensen te helpen. Door kleine tips en tricks weg te geven, kun je het hart van een (potentiële) klant veroveren. Meer weten over content marketing? Klik dan hier.

Nu is kennis delen in 40 tekens best een uitdaging. Veel verder dan een alleenstaande kreet kom je niet. Een manier om daarmee om te gaan is door je kennis op je website te delen, in bijvoorbeeld een blog. Net zoals ik nu doe. Dan hoef je op de Social Media kanalen van jouw bedrijf alleen te vertellen waarover je kennis deelt en vervolgens te verwijzen naar de blog. De tekst dient dus om mensen door te laten klikken naar jouw website.

Jouw huiswerk

Ik ben ervan overtuigd dat tekst echt een essentieel onderdeel is van iedere post op Social Media. Iets dat in mijn ogen vaak onderschat wordt. Ik heb een opdracht voor je: bedenk bij het plaatsen van je volgende bericht het volgende: Hoe lang is de tekst? Wat wil ik dat mijn volgers doen? Zet de tekst bij de post aan tot die actie? Is de tekst leuk of waardevol? Succes!

En: als je hulp bij het schrijven van je berichten nodig hebt, dan helpt BuzzPartners je (meer dan) graag! Check: Lees meer over BuzzPartners en waarom we nog geen klant zijn kwijtgeraakt!