Zakelijk facebook aanmaken voor MKB bedrijven

Zakelijk Facebook is essentieel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Er zijn 10,9 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben waarvan 7,8 miljoen dagelijks gebruik maken van Facebook, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2017. Daar zitten vast nieuwe klanten tussen voor jouw bedrijf.

Zakelijk Facebook kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hoe maak je een succesvolle zakelijk Facebook bedrijfspagina? Ik leg het je graag uit op deze pagina. Let op! Het is een vereiste om eerst een persoonlijke pagina aan te maken voordat je een zakelijke pagina aan kunt maken. Als je die niet hebt, maak dan eerst een Facebookaccount aan.

Stap1: Je Zakelijk Facebook bedrijfspagina aanmaken.

Bekijk de een zakelijk Facebook bedrijfspagina om direct een eigen pagina aan te maken. Ga vervolgens naar de knop pagina aanmaken, die vind je rechtsboven in het menu, en kies:

• Lokaal bedrijf of lokale plaats: als mensen je bedrijf fysiek kunnen bezoeken. Dit is vaak het geval als je een winkel of restaurant hebt. Of:

• Bedrijf, organisatie of instelling: als je een virtueel bedrijf hebt, bijvoorbeeld een webshop of een adviesbureau.

Vul vervolgens jouw bedrijfsnaam in. Voeg daarna een bedrijfsbeschrijving en je bedrijfswebsite toe (als je die hebt) om de ranking van je pagina in de zoekresultaten van Google te vergroten. Een handig geschreven tekst, die ‘Google vriendelijk’ geschreven is, is wellicht een lastig en tijdrovend klusje, maar is absoluut een must om op veel mensen te bereiken met zakelijk Facebook.

Stap 2: Profielfoto instellen van je zakelijk Facebook

Stel je profielfoto in. Voor het uiterlijk van je zakelijk Facebook pagina is het belangrijk dat je een professionele profielfoto gebruikt. Zoek een foto die bij de uitstraling van jouw bedrijf past. Op deze manier richt je je direct op de juiste doelgroep. Gebruik je meerdere social media kanalen? Zorg dan dat alle kanalen er hetzelfde uitzien. Facebook adviseert om jouw bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken. Als omslagfoto kun je volgens Facebook het beste een sfeerfoto van je bedrijf nemen. Zorg ervoor dat je de juiste formaat profielfoto & omslagfoto gebruikt om direct een professionele indruk te maken bij de personen die op jouw zakelijke Facebook pagina terecht komen.

Stap 3: Kies een voorkeursdoelgroep

Maak op zakelijk Facebook duidelijk met welke doelgroep je in contact wilt komen. Facebook beveelt dan jouw pagina aan bij de doelgroep waar jij je op wilt richten. Denk hier dus goed over na alvorens je de informatie invult. Foutieve- of geen informatie invullen betekent een verlies in bereik.

Stap 4: Gegevens aanvullen

Je hebt nu de basis voor zakelijk Facebook voor je bedrijf. Klik op de info-knop en klik vervolgens op: gegevens bewerken. Vul hier je adresgegevens, bedrijfsdiensten en – specialismen in en sla de wijzigingen op. Facebook heeft steeds meer nieuwe mogelijkheden om bedrijfsinformatie te tonen. Zorg ervoor dat deze zakelijk Facebook informatie altijd up-te-date is.

Stap 5: Zorg voor een eigen Zakelijk Facebook URL

De URL die je Facebook bedrijfspagina in eerste instantie krijgt is lang en onhandig. Om je bedrijfspagina te verspreiden en te promoten is het beter om een persoonlijke en korte URL (bijvoorbeeld: www.facebook.com/jouwbedrijf) aan te maken. Om een eigen URL in te stellen klik je rechtsboven op info en vervolgens op pagina-informatie. Onder het kopje facebookwebadres klik je op bewerken om de URL te wijzigen. Verwerk je bedrijfsnaam in de URL en maak het te niet lang of te lastig te onthouden.

Hulp nodig?

Vraag de specialisten van BuzzPartners om hulp! Zij kunnen jouw zeker helpen.

Stap 6: Nodig mensen uit om je zakelijk Facebook pagina te liken

De volgende stap is om vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om jouw bedrijfspagina te liken. Dit doe je door op de knop voorstellen aan vrienden te klikken en de URL van jouw bedrijfspagina te verspreiden via Twitter, Linkedin, e-mail, folders, kassabon, etc.. Zie je zakelijke Facebook bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel interactiever met mensen communiceert dan op je bedrijfswebsite.

Stap 7: Het verzinnen van berichten op zakelijk Facebook

Nu kan het opvullen van jouw bedrijfspagina beginnen, om daarmee een steeds grotere groep mensen te bereiken. Probeer minstens iedere week informatie in een zakelijk Facebook bericht te plaatsen. Zorg dat jouw berichten uniek zijn en hou er rekening mee dat interactie (reacties van mensen op de berichten van jouw bedrijf) zeer belangrijk is. Communiceer op een creatieve manier met jouw bezoekers. Post niet alleen de laatste ontwikkelingen van jouw bedrijf, maar combineer dit met uitgesproken meningen of stellingen zodat je een reactie uitlokt. Zo creëer je interactie met de lezer. Post wel alleen maar content die interessant en relevant is is voor jouw doelgroep. Inderaad: hier gaat tijd en creativiteit in zitten. Toch zijn deze beide twee ingredienten  essentieel voor succes

Stap 8: Bezoekersstatistieken

Je kunt als beheerder van jouw zakelijk Facebook bedrijfspagina jouw paginastatistieken bekijken. Doe hier je voordeel mee. Je kunt paginastatistieken gebruiken om meer inzicht te krijgen in de prestaties van je pagina, welke berichten hebben geleid tot de meeste betrokkenheid en op welke tijdstippen je doelgroep Facebook gebruikt. Klik boven aan je pagina op statistieken om je paginastatistieken te bekijken. Check welke berichten de meeste interactie hebben gehad.

Stap 9: Negatieve reacties

Het is onmogelijk om al je klanten tevreden te houden. Wanneer ze een slechte ervaring met je bedrijf of product hebben, kunnen ze jou dit laten weten via Facebook. Dit kan door middel van een review of een persoonlijk bericht op jouw pagina dat voor iedereen zichtbaar is. Je moet zo snel mogelijk reageren. Zo laat je zien dat je de klacht belangrijk vindt en de persoon die het bericht heeft geschreven serieus neemt.

Stap 10: Adverteren

Om je zakelijk Facebook te promoten, mensen naar je website te sturen, meer bezoekers voor je evenement te genereren, etc. kun je een Facebook-advertentie maken. Wanneer je begint met adverteren, krijg je de optie om een budget per dag of een looptijdbudget te kiezen en kun je aangeven hoeveel je in totaal wilt uitgeven.

Succes met de creatie van je zakelijk Facebook Pagina. Het is belangrijk om dit op de juiste manier te doen, het is immers de basis van jouw zakelijk Facebook succes! Uiteraard kunnen wij dit ook voor jouw bedrijf verzorgen, (scheelt je nog eens tijd ook) maak daarvoor een afspraak met ons bedrijf.