BUZZPARTNERS-logo-HR

4 tips voor een geslaagde fotosessie

Een van de leukste onderdelen van mijn werk is fotograferen. We komen regelmatig bij onze opdrachtgevers langs voor een fotosessie. Dan spreken we elkaar weer even face tot face en zie ik ook of er nog iets veranderd is in de zaak: een nieuwe collega, een nieuw product.

Verlegen?

We krijgen weleens een vraag als deze: “Moet ik nu echt op de foto? Het is toch voldoende om alleen deze fiets te fotograferen?” Mensen zijn nu eenmaal soms een beetje verlegen om op social media te komen. Maar echt, een foto met een persoon scoort véél beter dan een productplaatje. Vergelijk het maar eens (dat doen wij regelmatig): het bericht met de verkoper erbij krijgt veel meer likes en reacties. De foto van de fiets alleen wordt voor kennisgeving aangenomen en in een halve seconde weer weggescrolled. Zonde!

Wat moet je dan doen om wél het perfecte plaatje te schieten? Hier volgen 4 tips.

Tip 1: Bereid je voor

De fotosessies bereiden we altijd goed voor. Zijn er nog bijzondere dagen om op in te haken? Is er nog iemand jarig binnenkort? We houden rekening met de seizoenen en de persoonlijke wens van de opdrachtgever. Het komt zelfs voor dat we attributen meenemen om de producten nog nét even wat fraaier te presenteren. Voordat ik op pad ga, weet ik al welke social media posts we gaan maken met de foto’s van die dag.

Uiteraard is de input van de opdrachtgever ook belangrijk. Daarom vragen we hem/haar ook om alvast te bedenken wat er de komende tijd belangrijk is.

Tip 2: Opruimen en schone kleding

Waar wij komen met de camera wordt altijd hard gewerkt. En dat zie je! Ruim vooraf zoveel mogelijk op. We komen vier keer per jaar, dus dat is dan bij uitstek een goede gelegenheid om de boel aan kant te brengen.

Oh ja, en zorg dan gelijk dat het personeel in schone bedrijfskleding rondloopt ?

Tip 3: Laat je collega’s weten dat ze op de foto gaan

Serieus, dit is misschien wel de belangrijkste tip. Als jouw medewerkers niet weten dat ze op de foto gaan, dan willen ze ook niet. Anders hadden ze wel even hun haar gedaan en een make-upje. Als ze overvallen worden, dan is het moeilijk om sprekende foto’s te maken waar de spontaniteit van afstraalt. Zijn er parttimers in dienst? Laat ze dan ook even komen voor de fotosessie.

Tip 4: Ga NIET altijd voor het perfecte plaatje

Het is social media, dus het is belangrijker dat de foto spontaan is dan dat hij perfect uitgelicht is. We gaan altijd voor het beste resultaat en dat is niet per se de mooiste foto, maar de afbeelding die de meeste interactie oproept. En dat is waar social media over gaat: liken, delen en reageren.

De leukste foto’s zijn trouwens vaak de foto’s die niet in het draaiboek staan. Wees alert en houdt de camera altijd bij de hand. Improviseren is een belangrijke eigenschap voor een social media manager. Had ik al gezegd dat ik een leuke baan heb?

BuzzPartners | Social Media Manager

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel

Download onze whitepaper

Ben jij benieuwd welk social media kanaal het beste aansluit bij de doelstellingen van jouw bedrijf?

Download hier onze whitepaper en ontdek welk social media kanaal de juiste keuze is voor jouw doelgroep!