64% kiest voor een autobedrijf met actieve Facebookpagina

Steeds meer klanten lezen zich online in voordat ze ergens een afspraak maken. Of het nu gaat om een restaurant, kapper of jouw garage. En dat is logisch. Want voordat iemand z’n auto aan je toevertrouwt, wil hij weten waar hij terechtkomt. Je website is daarbij belangrijk, maar wat klanten echt een gevoel geeft bij jouw bedrijf, is je social media pagina. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 64% van de mensen eerder kiest voor een garage met een actieve Facebookpagina. Dat is een opvallend, maar vooral veelzeggend cijfer.

Zichtbaarheid is vertrouwen

Het hebben van een actieve social media pagina is allang geen ‘extraatje’ meer. Klanten verwachten het en voor garages is het een uitgelezen kans om laagdrempelig zichtbaar te zijn. Zeker in een branche waar vertrouwen en persoonlijk contact belangrijk zijn. Een goede social media pagina is als een verlengstuk van je klantvriendelijkheid. Als jouw Facebookpagina regelmatig wordt bijgewerkt, geef je het signaal dat je actief bent, aandacht hebt voor je klanten en trots bent op je werk. Mensen zien recente foto’s van jouw team, werkplaats of klanten die tevreden de weg weer op gaan. Misschien lezen ze een leuk bericht over een bandenwisselactie of zien ze een klantreview waarin iemand vertelt over zijn goede ervaring. Dat soort zichtbaarheid zorgt voor vertrouwen. Het bevestigt voor klanten dat jij betrouwbaar bent en meedenkt. Zelfs zonder dat ze ooit met je gebeld hebben.

Geen nieuws is slecht nieuws

Wanneer iemand op je pagina komt en ziet dat het laatste bericht uit 2022 is, roept dat vragen op. Is dit bedrijf nog wel open? Zijn ze bereikbaar? Doen ze überhaupt nog iets met klantenservice? In een tijd waarin iedereen gewend is om snel en digitaal te communiceren, is een slapende pagina vaak een gemiste kans. En die eerste indruk weegt zwaarder dan je denkt. Want wie twijfelt, haakt af of klikt door naar de concurrent die wel laat zien dat hij aanwezig is. Het mooie is dat klanten geen perfect verzorgde content of dure video’s verwachten. Wat telt, is dat je laat zien dat je er bent. Een spontane foto van een klant die zijn auto komt ophalen, een korte video van een APK-keuring of een seizoensgebonden tip voor gladheid, het zijn vaak de simpelste berichten die het meeste effect hebben. Juist doordat ze herkenbaar zijn en aansluiten bij het dagelijkse leven van je doelgroep. Als je daarbij ook nog laat zien waar je gevestigd bent, vergroot je bovendien je lokale zichtbaarheid.

Het verschil tussen twijfel en keuze

Veel klanten vergelijken meerdere garages voordat ze een afspraak maken. Ze kijken naar prijzen, locatie, maar vooral ook naar gevoel. Dat gevoel wordt voor een groot deel gevormd door wat ze online zien. De garage die foto’s deelt van z’n team, korte updates plaatst over onderhoud en vriendelijk reageert op vragen, komt menselijk en professioneel over. Dat is vaak al voldoende om net dat kleine duwtje te geven dat nodig is om de afspraak te maken. Niet door hard te verkopen, maar gewoon door te laten zien wie je bent en wat je doet.

Geen tijd? Laat het voor je doen

Met 64% van de klanten die hun keuze mede laten afhangen van je online activiteit, kun je als autobedrijf een groot verschil maken. Niet met dure marketingcampagnes, maar simpelweg door regelmatig te laten zien wat je doet. Want wie zichtbaar is, wordt gekozen. We begrijpen wel dat het lastig is om als ondernemer overal tijd voor te vinden. Tussen klanten helpen, onderdelen bestellen, administratie doen en afspraken plannen, lijkt social media soms gewoon ‘extra werk’. Maar het is werk dat direct iets oplevert en als je het niet zelf wil of kan doen, is het uitbesteden aan een professioneel bedrijf, zoals BuzzPartners, vaak slimmer dan je denkt. Dan weet je zeker dat je zichtbaar blijft, zonder dat het je werkdag onderbreekt.

Wil je meer informatie over social media uitbesteden? Klik dan hier. Wil je jouw social media laten uitbesteden bij een professioneel bedrijf? Neem dan nu contact met ons op!

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel