Geschreven door Jade van Dorth
Op 1 februari 2021 stapte ik in de wereld van social media marketing bij het bedrijf BuzzPartners. Ik denk dat de meesten van ons wel bekend zijn met social media platformen en deze ook dagelijks gebruiken, maar het inzetten van deze platformen voor marketing is een vrij modern concept. Ik heb veel te vertellen over BuzzPartners, maar laat ik maar bij het begin beginnen: hoe ben ik terechtgekomen bij BuzzPartners?
“Een stageplek bemachtigen in tijden van Covid-19, wie begint daar nou aan?”
Ik moet nu wel mijn hand opsteken, want ik heb toch deze keuze gemaakt. Hoewel veel studenten stage lopen in het laatste jaar, besloot ik om in mijn tweede jaar van de Bachelor Communicatiewetenschap stage te gaan lopen. Mijn motivatie daarvoor kan ik enkel onderbouwen met het verlangen naar een kijkje op de werkvloer en het opdoen van ervaring. (Daarbij komt het feit dat het nogal lastig is om in tijden van een pandemie in het buitenland te gaan studeren en ik nog helemaal niet wist welke Minor of keuzevakken ik op het oog had.)
Ik had rond oktober 2020 contact opgenomen met de studieadviseurs van de Universiteit van Amsterdam, die mij aanraadden om het UvA Job Board in de gaten te houden. Al snel kwam ik een struikelblok tegen: bijna geen bedrijf sloot aan bij mijn studie! Vervolgens ben ik Google gaan raadplegen en via Google kwam ik uiteindelijk terecht bij StudentenBureau. StudentenBureau is een bemiddelingsbedrijf dat vraag en aanbod samenbrengt: zij helpen studenten een stageplek te vinden die écht bij hen aansluit en zij helpen bedrijven stagiairs vinden die waarde toevoegen aan het bedrijf. Een perfect match maker, als het ware. Na ongeveer een week kreeg ik een persoonlijke mail van Jeffrey, een consultant van StudentenBureau. Niet alleen had hij een vacature openstaan die aansloot bij mijn studie, maar het bedrijf was ook nog eens gevestigd in Purmerend, mijn woonplaats!
“Dit kan toch geen toeval zijn?” was mijn allereerste gedachte. Nadat ik hoorde dat het bedrijf focust op social media marketing, raakte ik alleen maar geïnteresseerder. Het concept klonk hip en modern, precies waar ik naar zocht! Verder had ik al een sterke interesse in de wereld van marketing, omdat Persuasieve Communicatie, wat aansluit bij marketing en marketingstrategieën, mij intrigeert. Samen met Jeffrey heb ik mij voorbereid op het sollicitatiegesprek. Mijn tip: wees oprecht, wees jezelf en zorg ervoor dat je tijdens het sollicitatiegesprek informatie over jouw functie te weten komt. Zo weet je of het werk jou zal liggen. Het goede nieuws kwam op 6 november 2020: BuzzPartners wilde mij graag als stagiair bij het bedrijf hebben! Ik kon wel een gat in de lucht springen, zo blij was ik!
De eerste stapjes
Op 1 februari 2021 was het zover: ik mocht op locatie mijn stage gaan volgen bij BuzzPartners. BuzzPartners is een bedrijf dat, zoals al eerder is genoemd, focust op social media marketing. BuzzPartners doet er alles aan om MKB-bedrijven op de kaart te zetten en in contact te brengen met hun doelgroepen. De eerste week maakte ik voornamelijk kennis met de andere twee stagairs en het team van BuzzPartners. Wij kregen als stagiairs de titel Junior Social Media Manager, wat inhoudt dat we focussen op het maken van creatieve berichten voor de social media kanalen van onze opdrachtgevers. We kwamen in deze week eigenlijk alles te weten over BuzzPartners, niets bleef een geheim of mysterie. Het is werkelijk fantastisch hoe elke werknemer bij BuzzPartners wordt ontvangen en behandeld als een volwaardig teamlid.
In het begin was het wel even wennen, dat zal ik eerlijk toegeven. Ondanks mijn interesse in social media en de invloed daarvan op de maatschappij had ik bijvoorbeeld nooit eerder een Facebookaccount aangemaakt en moest ik even uitvogelen hoe dit allemaal precies werkte. Ik voelde me echter al heel snel thuis. Het kleine, hechte team is altijd vrolijk, enthousiast en motiverend. We zijn er voor elkaar en streven naar niets minder dan dolenthousiaste klanten!
Mijn werkzaamheden
Zoals eerder genoemd heb ik mij als Junior Social Media Manager beziggehouden met het maken van social media berichten voor opdrachtgevers van BuzzPartners. Hierin is het erg belangrijk om jouw creativiteit naar voren te laten komen en om interacties op te zoeken. Tevens ontstaat er een groots gevoel van voldoening wanneer je er een paar dagen later achter komt dat jouw gecreëerde berichtje het ontzettend goed heeft gedaan qua bereik, likes en interacties! Voor het maken van social media berichten gebruikt BuzzPartners unieke templates voor elke opdrachtgever en beschikt BuzzPartners over een eigen systeem genaamd het BuzzBoard. Hierbinnen worden berichten gemaakt en van tevoren ingepland, zodat de opdrachtgevers altijd kunnen inzien welke content op welke social media kanaal zal worden geplaatst.
Verder heb ik geholpen op de afdeling Customer Support. Wat houdt de Customer Support precies in bij BuzzPartners? Je legt jouw focus op alle binnenkomende berichten van de opdrachtgevers en reageert op deze berichten op een professionele manier. Aanpassingen voor berichten, nieuw beeldmateriaal dat wordt toegestuurd, reviews, echt alles komt bij de Customer Support binnen. Daarbij is time management een waardevolle skill die ik heb meegenomen: een snelle reactie is uiterst belangrijk voor customer support en snel aanpassingen doorvoeren is een must! Daarbij wil je niet té gehaast werken, want de kans is groot dat je dan fouten over het hoofd ziet. Ook is het van belang om het vertrouwen van de opdrachtgevers hoog te houden door regelmatig succesvolle gepubliceerde berichten met hen te delen.
Kwartaalchallenge New Content
BuzzPartners is constant bezig met het verbeteren van de kwaliteit van het bedrijf en houdt om die reden ook kwartaalchallenges: elk kwartaal is er een nieuwe uitdaging en de Top 3 wint prijzen voor hun gedrevenheid. Daarnaast zijn er binnen de kwartaalchallenges mijlpalen: wanneer er een X aantal inzendingen is binnengekomen, organiseert BuzzPartners uitjes zoals een borrel op het terras (wanneer dat weer mogelijk is na Covid-19) en teambuilding evenementen. Toen ik begon op 1 februari 2021 was de New Content Challenge van start gegaan. Het doel van deze challenge was om zo veel mogelijk innovatieve contentideeën te bedenken die BuzzPartners zou kunnen inzetten voor haar opdrachtgevers. Vol trots vertel ik over mijn behaalde prestatie: het grootste aantal toegezonden innovatieve content ideeën en de derde plaats in de Top 3!
BuzzPartners 10 jarig bestaan vieren
Naar aanleiding van de zojuist genoemde kwartaalchallenge zijn wij met het gehele team van BuzzPartners een teambuilding event gaan houden. En niet zomaar een event, op 9 mei 2021 bestond BuzzPartners 10 jaar en dat hebben we dan ook gezellig samen gevierd! Wij zijn naar het Twiske gegaan en hebben in de bomen geklommen. Hoewel het aan het begin van de dag hevig donderde en de bliksem angstaanjagend in zicht was, verdween dit onheilspellende weer als sneeuw voor de zon zodra wij in de bomen klommen. Alsof het zo moest zijn! Uiteraard hebben we ook nog even geborreld op kantoor tussen alle prachtige ballonnen, dat mag beslist niet ontbreken bij zo’n wonderlijke viering!
Taart, taart en nog meer taart?!
Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet veel taart op heb bij BuzzPartners. Naast alle lieve klanten die BuzzPartners taarten hadden geschonken wegens het tienjarig bestaan, waren er ook nog ontzettend veel verjaardagen in de maand mei (waaronder ook de mijne)! Op 20 mei 2021 moest ik dan wel aanwezig zijn om te werken, maar ik heb zeker van mijn verjaardag genoten. Bij aankomst was mijn werkplek versierd met de leukste slingers en ballonnen, er werd vrolijk voor mij gezongen en ik mocht ook nog eens een verjaardagscadeau ontvangen van mijn stageplaats. Uiteraard heb ik een heerlijke taart uitgedeeld, want een feest is geen feest zonder taart!
Een paar van de heerlijke gebakjes die ik bij BuzzPartners heb gegeten!
Mijn kantoorplek, feestelijk versierd voor mijn verjaardag!
Dag van de Stagiair 2021
Ergens halverwege april 2021 kreeg ik een mail binnen van Jeffrey van StudentenBureau met een verzoekje: ‘Nomineer jouw stagebedrijf voor de Dag van de Stagiair!’. Mijn stagebedrijf kreeg een soortgelijke mail binnen: ‘Nomineer een stagiair bij jullie voor de Dag van de Stagiair!’. De Dag van de Stagiair is een initiatief van StudentenBureau en is een dag die is bedoeld om stagiairs en stagebedrijven die het ontzettend goed doen even in het zonnetje te zetten. Op 12 mei 2021 kreeg ik verrassend nieuws te horen: ik was niet alleen genomineerd voor de Dag van de Stagiair, maar zat zelfs in de Top 3!
De uitreiking was op 26 mei 2021, dus heb ik voor die tijd zo veel mogelijk familie, vrienden en online connecties gevraagd om op mij te stemmen. BuzzPartners hielp mij hier een handje bij, want zij plaatsten een mooi berichtje op hun eigen Facebookpagina met een oproep om op mij te gaan stemmen. Al deze moeite was niet voor niks, want ik kan met veel blijdschap zeggen dat ik de titel Stagiair van het Jaar 2021 heb mogen halen! Ik ben erg dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken. Duizendmaal dank voor deze prachtige herinnering aan jullie allemaal!
Jeffrey en ik samen op de foto voor de Dag van de Stagiair!
Stageonderzoek
Ook heb ik mij druk bezig gehouden met mijn stageonderzoek. Ik onderzoek het effect van gesponsorde social media berichten op koopintentie en bedrijfsattitude onder de consument ten opzichte van niet-gesponsorde social media berichten. BuzzPartners maakt namelijk regelmatig gebruik van online campagnes. Het leek mij daarom uiterst interessant en nuttig om dit onderzoek op te stellen en te gaan uitvoeren.
Het einde van de stage
Mijn stage eindigde op 18 juni 2021. De tijd is ontzettend snel voorbijgegaan en ik heb veel ervaringen en herinneringen mogen meenemen die ik weer kan gebruiken in de toekomst. Ik denk dat mijn collega’s bij BuzzPartners enigszins gelijk hebben wanneer ze zeggen: “Jade, waar je nu ook stage gaat lopen, het zal nooit zo leuk zijn als bij ons (knipoog).” Ik heb geleerd dat een goed stagebedrijf elke werknemer gelijkwaardig en met respect behandeld en dat eigen creativiteit en hard werken zeker worden beloond. Verder ben ik blij dat ik bij elke afdeling van BuzzPartners een kijkje heb mogen nemen, de openheid van het bedrijf is inspirerend en het bedrijf zelf kan ik enkel bestempelen als uitmuntend!
Deze stage heeft mij ook gemotiveerd om verder in de wereld van marketing te treden. Het sluit zeker aan bij mijn wensen voor mijn loopbaan. Creativiteit, innovatie, professionaliteit, management en humor vormen in mijn ogen een schitterend toekomstbeeld. Waar ik ook heen ga in de toekomst, BuzzPartners zal ik nooit vergeten.
Ben jij benieuwd naar een stage in social media marketing? Dan kan ik je beslist BuzzPartners aanraden, het allerleukste stagebedrijf!