Social media strategie voor MKB’ers

Ben je een ondernemer of MKB’er en wil je zichtbaarder worden op social media en een betere band krijgen met je doelgroep? Goed nieuws, nadat je dit gelezen hebt weet jij hoe je een social media strategie moet opzetten die echt werkt door middel van een stappenplan en praktische tips.

Waarom is een social media strategie belangrijk voor MKB’ers?

Of je nu een winkel, een horecazaak of een dienstverlenend bedrijf hebt, social media is voor bedrijven niet meer optioneel, maar noodzakelijk. Het is dé plek waar je klantcontact opbouwt en je merkidentiteit wordt weergegeven. Social media geeft jouw merkzichtbaarheid, naamsbekendheid en uiteindelijk meer klanten. Toch weten veel ondernemers niet hoe zij dit aan moeten pakken. Ze hebben vragen zoals: wat moet ik posten, hoe vaak en werkt het algoritme op de juiste manier? komen vaak voor. Je kunt deze vragen alleen beantwoorden met een goede, effectieve social media strategie.

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is veel meer dan alleen content maken of iets leuks posten. Het is een plan waarin je vastlegt wat je doelen zijn, wie je doelgroep is, op welke platforms je actief bent, wat voor content je gaat delen en hoe je de resultaten gaat meten. Stap voor stap werk je naar meer zichtbaarheid en betrokkenheid. Het is belangrijk dat je posts een thema, een duidelijke structuur en unieke stijl hebben. Dit maakt je herkenbaar, betrouwbaar en relevant. Een goede social media strategie zorgt er niet alleen voor dat je vaker zichtbaar bent, maar ook dat dit iets oplevert. Hoe gaat de content die jij maakt impact hebben en effectief zijn? En hoe gaat het uiteindelijk zorgen voor meer klanten?

Stappenplan:

Stap 1: maak voor jezelf concreet wat je doelen zijn. Wat wil je bereiken met social media marketing? Het moet voor jezelf duidelijk zijn wat je wilt en formuleer de doelen zo concreet mogelijk.

Stap 2: Doelgroepgericht werken is cruciaal. Je moet jouw doelgroep kennen om een succesvolle strategie te maken. Waar zitten jouw (potentieel) klanten? Op welke platformen zitten zij en wat vinden zij interessant? Pas jouw content aan op de wensen en problemen van je doelgroep. Als hulpmiddel kun je een persona maken.

Stap 3: Maak een contentkalender. Plan in wanneer jij de content gaat posten. De kalender helpt je om structuur aan te brengen en consistent te blijven. Wees dan gevarieerd in tips, klantverhalen, promoties of winacties. Zo blijft de content spannend en relevant. Houd ook rekening met seizoenen, feestdagen en actueel nieuws om altijd relevant te blijven.

Stap 4: Het algoritme is je beste vriend. Ze zijn gemaakt om boeiende en relevante content te belonen. Maak interactieve content of content waar de doelgroep lang naar blijft kijken, zoals polls, vragen of video’s, want hierdoor krijg je een groter bereik.

Stap 5: Kijk maandelijks wat voor soort content het beste werkt. Welke posts hebben de meeste weergave, reacties, bereik en klikken en waarom? Welke dagen of tijdstippen scoren beter? Analyseer jouw content en gebruik deze inzichten om je content te verbeteren.

Tips om je zichtbaarheid te vergroten op social media:

– Gebruik populaire hashtags

– Post consistent, dus minimaal 2 of 3 keer per week

– Reageer actief op reacties of chatberichten

– Werk samen met ondernemers of micro-influencers

– Blijf eerlijk en realistisch

Valkuilen:

Veel ondernemers houden hun eigen social media bij, maar dit is niet altijd effectief, omdat zij niet altijd de juiste social media strategie gebruiken. De veelgemaakte fouten zijn:

—> Zomaar wat posten zonder doel: hierdoor is de content chaotisch en zit er geen structuur in.

—> Niet inspelen op je doelgroep: Als je niet luistert naar wat de doelgroep wil of interessant vindt, trekt dit hun aandacht niet en gaan zij er niet op in.

—> Te lange of ingewikkelde teksten plaatsen: Het kost te veel moeite om te lezen, dus de lezer scrollt weg. Zorg dat de tekst scanbaar is.

—> Geen interactie aangaan: De (potentieel) klanten raken niet betrokken als je niet met hen communiceert. Reageer op reacties of stel ze vragen. Bouw een betere band met hen op.

—> Onregelmatig of te weinig posten: Je post 1 keer en daarna niet meer. Het gevolg is dat je volgers je vergeten en je ook niet meer op de homepagina verschijnt door het algoritme.

 

Ben je een ondernemer of MKB’er en wil je zichtbaarder worden op social media en een betere band krijgen met je doelgroep? Nu weet jij hoe je een social media strategie moet opzetten die echt werkt door een stappenplan en praktische tips!

Bijsturen en volhouden

Een succesvolle social media strategie is geen kwestie van 1 keer opzetten en klaar. Het is een proces van blijven testen, leren en bijsturen. Misschien werkt een bepaald type content ineens beter dan verwacht, of verandert het gedrag van je doelgroep. Door flexibel te blijven en regelmatig te evalueren, zorg jij dat jouw strategie altijd actueel en effectief blijft. Vergeet niet dat je zichtbaarheid opbouwt na een periode, dus blijf volhouden en blijf zichtbaar.

Met een helder social media plan en de juiste aanpak kun je als ondernemer veel bereiken met social media marketing. Als jij je merkzichtbaarheid wilt opbouwen en wilt groeien via social media, ga dan niet zomaar dingen posten, maar hou je aan die strategie. Door doelgroepgericht te werken en het algoritme slim te gebruiken werk jij je bedrijf in korte tijd van nul naar zichtbaar en van zichtbaar naar succesvol!

Wil je onze hulp bij jouw strategie of meer informatie over social media uitbesteden? Klik dan op deze link of neem contact met ons op!

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel