BUZZPARTNERS-logo-HR

Waarom Facebook likes kopen een slecht idee is

Je hebt het wel eens gezien of gehoord. Voor een relatief klein bedrag kun je honderden, of soms zelfs duizenden, Facebook likes op je zakelijke Facebook pagina kopen. Eerlijk is eerlijk: het staat natuurlijk prachtig als jouw bedrijf op Facebook een hoog aantal likes heeft. Je geeft je concurrent gegarandeerd het nakijken, want die heeft er een stuk minder. Maar: is het allemaal wel zo prachtig?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Facebook likes kopen is écht een heel erg slecht idee. Hiermee heb je je zakelijke Facebook pagina zo goed als kapot gemaakt. Ik leg het je graag hieronder kort en bondig uit waarom dat zo is.

Waarom is het kopen van Facebook likes een slecht idee?

Natuurlijk is het aantal Facebook likes een basis om veel mensen te bereiken voor jouw bedrijf. Maar de wijze waarop je Facebook bereik creëert is toch iets ingewikkelder dan het aantal Facebook likes hoog is.

Alle berichten die bedrijven op Facebook plaatsen gaan, voordat deze berichten op de pagina te zien zijn, langs een aantal honken. Dit proces gaat overigens heel erg snel en is onzichtbaar, waardoor je er in praktijk niets van merkt. Maar: door dit honkensysteem wordt het potentiële bereik van jouw bericht wél voor een belangrijk deel bepaald.

Het lastige woord voor dit honkensysteem hiervoor is trouwens Edgerank, het algoritme waarmee Facebook uitrekent of het bericht van jouw bedrijf een hoog bereik heeft verdiend. Zoek het maar eens op via Google.

Tips voor een hoog bereik

Om het bereik van jouw zakelijke Facebook bericht zo hoog als mogelijk te krijgen wil ik je graag de volgende tips geven.

  1. Zorg voor reacties op je berichten, door bijvoorbeeld in de tekst een vraag te stellen, of door een herkenbare afbeelding te plaatsen. Facebook vindt het namelijk heel erg belangrijk dat er interactie (lees: reacties en acties) op de door jouw geplaatste berichten binnenkomen. Hiermee is namelijk bewezen dat je relevante en leuke berichten plaatst voor je doelgroep. Immers: er wordt op je bericht gereageerd.
  2. Nu nog even terug naar de situatie dat je Facebook likes hebt gekocht. Deze accounts kennen jouw bedrijf natuurlijk helemaal niet. De kans dat ze op jouw berichten gaan reageren, of op het linkje naar jouw website klikken is gegarandeerd zo goed als nul. Hierdoor trekt Facebook vervolgens de conclusie dat jouw berichten niet aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Het Facebook bereik wordt daardoor heel erg sterk gereduceerd.
  3. Relevantie is erg belangrijk voor Facebook (dat geldt trouwens voor al je marketing activiteiten). Om een hoog bereik te creëren is het dus belangrijk om kwalitatieve Facebook likes te genereren (accounts die jouw bedrijf kennen omdat zij zelf, of hun Facebook vrienden, al bekend met jou zijn) en vervolgens aan deze groep kwalitatieve berichten te vertonen.

Conclusie: Ieder bedrijf, zowel groot als klein, moet écht z’n stinkende best doen om op Facebook bereik te verdienen. Goocheltrucjes, op welke manier dan ook, komen je absoluut duur te staan.

 

    Bert van Gulik | Eigenaar BuzzPartners

 

 

 

 

Wat zeggen onze klanten?

Deel gerust dit artikel